In de meeste gevallen ga je natuurlijk eerst met je cliënt hierover in gesprek. Maar het kan zijn dat hij of zij dat niet wil, of jullie komen er samen niet uit. In dat geval komt een klachtenfunctionaris in beeld. Sinds 1 januari 2017 is het voor zorgaanbieders wettelijk verplicht om lid te zijn van een geschillencommissie en om cliënten gratis begeleiding door een klachtenfunctionaris aan te bieden. Op het moment dat je een klacht krijgt moet je dus een klachtenfunctionaris inhuren, maar de kosten hiervan kunnen behoorlijk oplopen. Een klachtenfunctionaris kost namelijk al snel € 60,- per uur. Hoge kosten waar je als zelfstandige waarschijnlijk niet op zit te wachten. Je kan je ook aansluiten bij een geschilleninstantie die dit voor je regelt, zoals de SCAG. De SCAG, Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg, regelt voor zorgaanbieders die werkzaam zijn in de complementaire alternatieve zorg het hele traject rondom een klacht. Voor een klein, vast bedrag per jaar heb je de klachtenfunctionaris en de geschillencommissie geregeld. De klachtenfunctionaris ondersteunt de cliënt bij het formuleren van de klacht en onderzoekt mogelijke oplossingen met alle betrokkenen. De klacht wordt in principe binnen zes weken afgehandeld en je komt zo niet voor onvoorziene kosten te staan.
Trainers, coaches en zorgaanbieders kunnen daarnaast ook van elkaar leren. De SCAG bundelt elk jaar de klachten, haalt hier de belangrijkste leerpunten uit en deelt deze met het werkveld. Zo weten we bijvoorbeeld dat veel klachten te maken hebben met ouders die vechten om de relatie met hun kind en met de bejegening van de zorgaanbieder richting de cliënt. De SCAG biedt ook regelmatig workshops aan over bepaalde onderwerpen en over hoe je een klacht kan voorkomen. Als lid van de SCAG krijg je korting op deze workshops.
Wil je meer weten over wat de SCAG voor jou kan betekenen of heb je interesse om je bij de SCAG aan te melden? Kijk dan op www.scag.nl.