U gebruikt een verouderde browser zonder flexbox support. Hierdoor zal de website niet goed weergegeven worden. Update alstublieft uw browser of ga over op een moderne browser, zoals Chrome, Edge (Windows), Safari (Mac) of Firefox. [Internet Explorer moet minimaal versie 11 zijn]

Training Pubercoaching

Schrijf je in Open Dagen
  • duur2 dagen
  • kosten€ 1.500,- all in
  • diplomaBGL Certificaat
  • erkenningPE-punten SKJ, NFG
Introductie

Pubercoaching: effectief communiceren met jongeren

Pubers, jongeren, jongvolwassenen. Hoe je ze ook noemt, ze hebben één ding gemeen: ze bereiden zich voor op hun ‘volwassen’ leven. Ze zijn op zoek naar wie ze zijn en wat ze willen. Dat valt niet altijd mee in een omgeving die bol staat van de prikkels en keuzemogelijkheden. Om zich los te kunnen maken van hun ouders móeten pubers experimenteren met ander gedrag. Ze zoeken de grens op en willen tegelijkertijd (toch) dat wij volwassenen die grens wel aangeven. Het ene moment kunnen ze je ontroeren en vertederen, het andere moment zijn ze een ‘pain in the ass’. Ze verdienen onze aandacht en onze steun. Temeer omdat deze periode zo vormend is voor de rest van hun leven. We gunnen ze een luisterend oor en een goede gesprekspartner.

Je wilt het niet en toch verlies je je geduld. Met deze jongere (lees puber, leerling, pupil) is niks te beginnen. Je hebt het al zo vaak geprobeerd en niks helpt. Je verheft je stem, je wordt echt heel kwaad nu. Wat denkt ie wel. Wie is hier eigenlijk de baas? Je tiert, scheldt, dreigt. Helaas, dat heeft niet het gewenste effect. Je bent ten einde raad.

Extreem? Niet echt. Veel professionals en ouders worstelen hier dagelijks/wekelijks mee. Kan het anders? Ja. Moet u daar wat voor doen? Ja. Moet u er wat voor laten? Zeker.

Anders communiceren met jongeren vraagt van ons dat we oprechte belangstelling en aandacht hebben voor de puber en zijn/haar leefwereld. Zonder oordeel en zonder voorbehoud. Simpel? Ja. Makkelijk? Nee.

In deze training staat de beleving van de jongere centraal. U leert daar zo goed en simpel als mogelijk bij aan te sluiten. Het doel is om effectief en affectief te communiceren met de jongere, zodat de interactie voor beiden een bevredigend resultaat heeft. De lesdagen kenmerken zich door veel oefenen met casuïstiek. In deze training krijgt u een aantal interventies aangereikt, zoals schaalwandelen, de wondervraag en RET/ACT. U oefent met ondersteunende middelen, zoals het kwaliteitenspel voor jongeren.

Doelgroep
Werkt u al met jongeren of wilt u met jongeren gaan werken? Heeft u behoefte aan praktische tools om beter/anders met jongeren te communiceren? Staat u open voor nieuwe inzichten? Dan is deze driedaagse training iets voor u!

BGL-lidmaatschap

Volg deze training als lid van BGL en bespaar op de kosten. Want met het BGL-lidmaatschap heb je onbeperkt toegang tot alle opleidingen en trainingen voor een vaste prijs per jaar. Wil je deze training volgen? Meld je eerst aan als BGL-lid en daarna voor deze training om direct gebruik te maken van het voordeel.

Lees hier meer over het BGL-lidmaatschap of mail naar info@bgl.nl voor meer informatie.

Trainingsprogramma
Lesdag 1: Mijn hersens zijn nog niet af

Kennismaking met elkaar aan de hand van een symbool uit uw eigen puberteit.

Inhoud: wat is puberteit, adolescentie. Puberbrein: werk in uitvoering. Thema’s van jongeren. Leefwerelden van jongeren (thuis, school, virtueel). Ontwikkelingstaken en leeftijdsadequaat gedrag. Help een gesprek met een puber om zeep.

Oefenen met gesprekken aan de hand van casuïstiek. Interventie: kwaliteitenspel.

Sterk aanbevolen literatuur: ‘Ik heb ook wat te vertellen’, Martine Delfos.

Aanbevolen literatuur: ‘Het Tienerbrein, Jelle Jolles'.

Lesdag 2: Ik krijg ook altijd de schuld!

Inhoud: rapport maken. Gesprekken met jongeren leeftijdsgewijs. Oplossingsgerichte gespreksvoering. Omgaan met weerstand. Lastige gesprekken. Oefenen met gesprekken aan de hand van casuïstiek.
De jongere in zijn context. Invloed van ouders/gezin en peergroup. Experimenteren en grensoverschrijdend gedrag; Media en Seksualiteit. Het leuke van seks. Sexting, verslaving, grenzen stellen.

Interventies: van negatieve naar positieve gedachten (RET); accepteren van jezelf (ACT).

Oefenen met gesprekken aan de hand van casuïstiek.

Sterk aanbevolen literatuur: ‘Grensoverschrijdend gedrag van pubers’, Mariet Clerkx e.a.
Interventies: schaalwandelen en wondervraag.

Sterk aanbevolen literatuur: ‘Mission Possible’, Caroline Beumer

Studiebelasting

Totaal 23 uur = 2 lesdagen (14 contacturen) en 9 uur zelfstudie (literatuur, websites en/of handouts, tussentijdse huiswerkopdrachten.)

Aan het eind van de laatste lesdag ontvangt u een certificaat.

Praktische Informatie
  • Duur:

    2 dagen

  • Lestijd:

    10.00-17.00 uur

  • Leslocatie:

    Blended Learning: e-learning en klassikaal onderwijs
    Leslocatie: Soesterberg

  • Prijs:

    € 1.500,- inclusief arrangement en certificaat

  • Trainer(s):

    Marjolein van den Bosch en Marjon Huijbregts

  • Erkenning:

    28 SKJ PE-punten
    NFG 6 PE-punten

  • Bijzonderheden:

    Blended Learning: e-learning en klassikaal onderwijs

BGL is vrijgesteld van BTW

Programma op maat

U kunt onze trainingen ook op maat volgen. De maatwerktrainingen worden exclusief toegespitst op uw organisatie of werksituatie.

Lees verder

Desgewenst kunnen wij deze training ook in-company aanbieden voor een groep van maximaal 12 deelnemers.
Voor meer informatie en/of een offerte kunt u mailen naar info@bgl.nl

Lesoverzicht

Toelichting

  • Een overzicht van de verschillende startdata en leslocaties staat aan de linkerkant van de pagina weergegeven.
  • Voor de uitgebreidere planning kunt u de gewenste startdatum aanklikken, te vinden onder het kopje planning.
Bekijk de lessen, tijden & locaties

Alle data wijzigingen voorbehouden. Start onder voorbehoud van voldoende aanmeldingen.

Schrijf je online in

Heeft u een vraag? Bekijk onze Veelgestelde Vragen pagina. Mochten er nog vragen onbeantwoord blijven, kunt u contact met ons opnemen via info@bgl.nl of via 023-555 67 55.