U gebruikt een verouderde browser zonder flexbox support. Hierdoor zal de website niet goed weergegeven worden. Update alstublieft uw browser of ga over op een moderne browser, zoals Chrome, Edge (Windows), Safari (Mac) of Firefox. [Internet Explorer moet minimaal versie 11 zijn]

Interview met Ingrid Diepstraten

Lees het verhaal van Ingrid Diepstraten, die in 2013 bij ons de opleiding tot Gezins- en Opvoedcoach heeft afgerond. Ingrid is sinds januari 2015 eigenaresse van Inkura en bedenker van het Opvoedkwaliteitenspel. Op onze Open Dagen in januari 2016 in Driebergen en Zwolle laat ze een demo van het spel zien.

Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Ingrid Diepstraten, 36 jaar oud. Ik ben bedenker van het opvoedkwaliteitenspel en sinds januari 2015 ben ik eigenaresse van Inkura. Vanuit Inkura train ik professionals hoe ze de methodiek van het opvoedkwaliteitenspel optimaal kunnen inzetten in hun praktijk. Daarnaast werk ik nog 20 uur per week als jeugdverpleegkundige in Amersfoort en ben actief in een wijkteam.

Ingrid Diepstraten

Binnen de jeugdgezondheidszorg kom ik met veel met ouders in gesprek over de opvoeding en dat vind ik erg leuk om te doen. Om mij beter in de opvoedondersteuning te bekwamen ben in 2012 bij BGL de opleiding tot Gezins- en Opvoedcoach gaan doen.

Een jaar nadat ik met de opleiding klaar was, heb ik het Opvoedkwaliteitenspel ontwikkeld. Het idee voor dit spel is ontstaan toen ik een oudercursus gaf. Hierin viel het me op dat er veel gepraat werd over dingen die niet goed gaan in de opvoeding. Terwijl er ook zoveel dingen wel goed gaan. Het gaat erom waar de focus ligt. Ik vind het belangrijk om ouders in hun kracht te zetten, te kijken waar je als ouder nu al wel goed in bent, ondanks de problemen die er thuis spelen. Het is eigenlijk toch ook zo dat je je als mens prettiger voelt, als je vertelt over wat er al wel goed gaat, in plaats van over de problemen die je hebt. Natuurlijk hoef je dat ook niet te bagatelliseren, maar vaak ga je voorbij aan wat er al wel goed gaat in de opvoeding. Ik richt me graag op het positieve, dat wat al wel aanwezig is. Deze methode werkt heel erg goed en aanstekelijk; het brengt ouders in hun kracht.

Mensen voelen zich vaak kwetsbaar als je over de opvoeding begint. Het Opvoedkwaliteitenspel is een positieve gesprekstool om als professional hierover met opvoeders in gesprek te komen. Het doel van het spel is dat ouders weer in zichzelf gaan geloven. Via een oplossingsgerichte methode worden zij zich bewust van hun eigen kwaliteiten en om van daaruit weer verdere opvoedkwaliteiten te ontwikkelen.

Wat is je connectie met BGL?

Mijn opleiding tot Gezins- en Opvoedcoach in het studiejaar 2012-2013 op jullie locatie in Driebergen.

Wat is je het meest bijgebleven uit je tijd bij BGL?

De warmte en veiligheid die er werd gecreëerd in de lessen en onderling met mijn medestudenten. Ik heb ook veel vrijheid en ruimte ervaren binnen de opleiding voor mijn eigen persoonlijke groei en ontwikkeling. Prettig om te ervaren dat er hierbij ook onzekerheden mochten zijn.

Aan wie denk je nog regelmatig terug?

Aan studiegenoot Meike van Poppel en aan de docent Florieke Stofmeel. Dit zijn overigens ook de mensen met wie ik nu nog af en toe contact heb. Van Meike vind ik het heel inspirerend en dapper hoe zij voor haar eigen praktijk is gegaan en hoe ze deze vorm heeft weten te geven. Florieke is heel fijn om mee te sparren, zij kan mij in beweging zetten. Dat deed ze tijdens de opleiding al en dat doet ze nu nog steeds!

Wat heeft je het meest verrast?

Het effect van het volgen van de opleiding op mij als persoon. Veel thema’s, zoals bijvoorbeeld over familie- en gezinsdynamiek, raken een persoonlijk stuk. Het zet je aan het denken en geeft je inzicht… Hier had ik van te voren niet over nagedacht, dat dit zo zou kunnen gebeuren.

Wat is het meest waardevolle dat je hebt geleerd?

Dat ík niet het antwoord heb voor ouders. Eerst was ik in mijn vakgebied nog onzeker over mijn rol als opvoeddeskundige. Inmiddels weet ik dat het veel meer gaat over hoe je mensen in beweging kunt zetten, zodat ze zelf nadenken over wat hun eigen (opvoedkundige) keuze is. De sleutel tot de oplossing ligt binnen hun eigen referentiekader. Wat voor hun werkt, hoef ik helemaal niet te bedenken. Mijn opvoedkwaliteitenspel sluit overigens mooi bij deze visie aan.

Dat ik dus niet zelf een kant en klare oplossing voor een gegeven situatie heb, is wat ik anders ben gaan zien. Deze waardevolle ‘mindset’ heb ik intussen verankerd in mijn manier van denken, doen en voelen.

Hoe pas je het geleerde toe in je dagelijkse praktijk/dagelijks leven?

Tijdens de opleiding krijg je veel basistools aangereikt op het gebied van gespreksvoering technieken. Hierbij denk ik dan aan NLP technieken, bewustwording van non-verbale communicatie (lichaamstaal), objectieve waarneming, geweldloze communicatie enzovoort…. Hoe ik nu met mensen praat en contact maak is anders dan voordat ik bij BGL de opleiding heb gevolgd. De respectvolle manier van communiceren die BGL voorstaat, heb ik mij in het dagelijks leven toegeëigend. Dit krijg ik vaak terug van mensen, zelfs van mijn moeder!

De methodiek van het oplossingsgericht werken maakt mij heel blij. Dat voelt voor mij als een natuurlijke manier van in gesprek gaan met mensen en is altijd heel vanzelfsprekend voor me geweest.

Wat zijn je toekomstige ambities? En wat wordt jouw eerste stap?

Ik zou het fantastisch vinden als nog meer pedagogische professionals met mijn Opvoedkwaliteitenspel gaan werken. Volgens mij is dit spel binnen ons werkgebied een welkome aanvulling in het werken met ouders. Mijn ambitie is dan ook dat ik het spel verder op de markt wil gaan brengen. Mijn eerste stap hierin wordt nu dat ik op de Open Dag van BGL in januari 2016 een demo van het spel laat zien.

Daarnaast ga ik trainingen geven aan professionals waarin ze leren hoe ze het opvoedkwaliteitenspel zo optimaal mogelijk kunnen inzetten in hun eigen praktijk.

Én, sowieso wil ik mij verder als trainer gaan ontwikkelen.

Bovenal ben ik heel trots dat in 2016 vanuit de Faculteit Pedagogiek van de Hogeschool Utrecht onderzoek gestart gaat worden naar de effectiviteit van het opvoedkwaliteitenspel. Wellicht dat ik t.z.t. ook nog een opvoedkwaliteitenspel voor ouders ga ontwikkelen, want daar is al vraag naar. Ook diverse scholen hebben al interesse getoond.

Maar… nu eerst deze editie goed op de markt brengen. Super leuk natuurlijk als het een vervolg kan krijgen!

Hoe zou je BGL in een paar woorden willen kenschetsen?

Een praktische opleiding, waarbij je veel tools krijgt om mee aan de slag te gaan. Praktisch gezien de leerervaring gerichte insteek. Daarnaast een goede kwaliteit van docenten en begeleiders. Mensen uit het vak die weten waar ze het over hebben. De opleiding heb ik ervaren als een warm bad, waarbij ook de gevoelskanten op een niet zweverige manier goed aan bod kwamen. Theorie en praktijk waren wat mij betreft goed in balans.

Wie gun jij ook een leerervaring bij BGL?

Aan mijn collega jeugdverpleegkundigen!
Ik denk namelijk dat als je bij jullie de opleiding tot Gezins- en Opvoedcoach hebt gevolgd, je dan ook een verdieping kan geven aan je vak. Ouders verwachten vaak van een jeugdverpleegkundige de oplossing voor hun opvoedkundige vraagstukken.

Aan wie zou je ons aanbevelen?

Aan een ieder die er mij om vraagt. Het was allemaal goed geregeld, een compleet plaatje. Het was wel hard werken en het is geen cursusje dat je er even naast doet. Ik zou BGL bij mensen aanbevelen die echt voor een opleiding willen gaan en bereid zijn om veel energie te investeren voor een goed rendement.

Ik vind ook wel dat je het met passie moet doen, want anders ga je het niet redden.

Wat hebben we je niet gevraagd en wil je toch echt nog even kwijt?

Het is bijzonder dat na een aantal jaren investeren en ontwikkelen alles voor mij nu samenkomt in mijn bedrijf Inkura. BGL heeft hier ook zeker een aandeel in gehad. Het is mooi om te merken dat het stroomt; veel mensen om mij heen hebben geholpen om Inkura te maken tot wat het nu is!

Welke wijsheid zou je ons/de lezer willen meegeven?

Alles wat je aandacht geeft, groeit!

Door Ellis Visser