U gebruikt een verouderde browser zonder flexbox support. Hierdoor zal de website niet goed weergegeven worden. Update alstublieft uw browser of ga over op een moderne browser, zoals Chrome, Edge (Windows), Safari (Mac) of Firefox. [Internet Explorer moet minimaal versie 11 zijn]

Interview met Chris Stapel

Lees het verhaal van Chris Stapel, lid van het College van Bestuur bij de WSKO.

Wie ben je en wat doe je?

Een heel betrokken onderwijsmens, op 19 juni a.s. al weer 40 jaar. Begonnen als onderwijzer vanuit de wens om kinderen iets te leren. Op een gegeven moment had ik de ambitie om op beleidsniveau en in het leidinggeven van betekenis te zijn. Ik heb toen verschillende functies vervuld: adjunct-directeur, projectcoördinator behandeling van kinderen met psychische en psychiatrische stoornissen, directeur van een school voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden, secretaris van een bestuur , bestuursmanager van een organisatie met 10 scholen en nu dan lid van het College van Bestuur bij de Westlandse Stichting Katholiek Onderwijs met de portefeuille financiën en personeel.

Wat is je connectie met BGL?

Vanaf 2000 heb ik gestudeerd bij BGL. Ik ben begonnen met de NLP-opleidingen: NLP Practitioner, NLP Master Practitioner en NLP Counselor. Daarna volgde de Mediationopleiding en tot slot de opleiding Integratieve Psychotherapie. Overigens deed ik in die opleiding het lastigste tentamen bij Louis Crijns. Nog steeds zit in mijn hoofd gegrift hoe je Regressietherapie doet. Ook mijn examenwerkstuk is mij bijgebleven. Het ging over hypnotherapeutische interventies bij dermatologische problematiek. Veel huidproblematiek hangt samen met stressklachten die zich goed laten behandelen met psychotherapie en hypnotherapie. Het werkstuk heb ik ook aan mijn dermatoloog verstrekt die dat met interesse heeft gelezen.

Ik geef nog regelmatig psychotherapie aan mensen. Dat zijn de kersen op de taart. Dat is een stukje geluk dat ik in mijn leven heb. Uiteenlopende mensen komen met allerlei soorten problemen en dat maakt het zo uitdagend.

Verder hebben jullie ook assessments gedaan bij de aanstelling van nieuwe directeuren, op locatie teamtrainingen verzorgd en individuele (loopbaan)coaching gegeven. Frank Lansbergen bijvoorbeeld, is daarna succesvol een eigen bedrijf begonnen in loopbaancoaching.

Buiten mijzelf heb ik ook andere mensen een opleiding bij BGL gegund. Veel schooldirecteuren, adjuncten en intern begeleiders van de stichting hebben de opleiding NLP Practitioner en NLP Master gevolgd. Na afloop van het traject kwamen alle directeuren naar me toe om te vertellen dat ik de plank had raak geslagen. Zelfs de meest kritische persoon gaf aan: “Dit is de eerste keer in 20 jaar dat een bestuurder mij iets heeft aangeraden, waar ik echt iets aan heb.” Mooi toch.

Deze opleidingen hebben binnen de organisatie een omslag gegeven in het omgaan met elkaar, hoe je elkaar bejegent, hoe je elkaar een vraag stelt. Het is nog steeds mijn stellige overtuiging dat als je mensen op deze manier laat scholen, dat ten goede komt aan de totale kwaliteit van het onderwijs met een veel dieper werkend effect, dan als je je budget enkel besteed aan trainingen die alleen aan het primaire proces zijn gerelateerd.

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd?

Dat de dingen die je bereikt niet zomaar blijven wat ze zijn. Er is altijd onderhoud nodig, je bent nooit klaar. Organisaties als BGL doen ertoe, moeten blijven omdat ze hierin faciliteren. Ik wil in de toekomst ook nog graag masterclasses bij jullie volgen.

Ik heb veel opleidingen gedaan: pedagogische academie, onderwijskunde en HEAO bestuurskunde. Daar heb ik vakkennis opgedaan en een diploma gehaald. Maar in de opleidingen van BGL ben ik ook als mens gegroeid en dat is meer waard dan het stapelen van kennis. Je doet het uiteindelijk met de mens die je bent.

Hoe pas je het geleerde toe in de praktijk?

Dat wat ik heb geleerd, pas ik toe in de gesprekken met mensen die ik ontmoet. Ik bouw aan duurzame relaties, die zich kenmerken door echtheid en transparantie. Daarbij hanteer ik open vraagtechnieken en vertel ik wat ik waarneem, bijvoorbeeld aan de hand van het Enneagram. Wat ik regelmatig merk is dat mensen zich met enthousiasme verdiepen in boeken die ik heb aangehaald in gesprekken. Ik vind het leuk als mensen zichzelf ontwikkelen en ik ze daartoe op een spoor kan zetten.

Wat heeft je het meest verrast als je zo terugkijkt?

De ervaringen die ik heb opgedaan hebben me gelukkig gemaakt. Ik ben een blijer mens geworden. Ik had ook iets nieuws te vertellen aan mensen, bekeek de dingen net even anders. Ik kreeg de ruimte om dingen te vertellen over dingen die me echt interesseerde en die ik belangrijk vond voor mensen en de organisatie. Ik mocht mijn boodschap vertellen en het deed ertoe.

Aan wie denk je nog regelmatig terug?

Peter Gossen, die ik nog steeds ontmoet. Miriam Mol, zij heeft voor Jos en voor mij nog een tweedaagse over leiderschapsontwikkeling verzorgd. En verder uit de NLP-groep: Edwin van Schooten, Josephine Spaans, Ted de Greef, Nelly Nagel, IJsbrand van der Plas en Marlies van der Putten die tijdens de eindopdracht van de Master opleiding ging zingen. En natuurlijk Kees Peters, die helaas is overleden. Hij was mijn vriend, mijn adjunct. Zijn overlijden had grote impact op de groep. Zijn vrouw Karin werkt nog steeds bij de WSKO.

Het was een bewogen decennium dat veel invloed op mijn persoonlijkheid heeft gehad. Ik ben er anders door geworden: minder rechtlijnig, zoekend naar de echtheid en meer intuïtief handelend. Ik ben een scenariodenker. Keek streng naar mezelf. Hoewel ik dat nog steeds doe, kan ik tegenwoordig ook met meer compassie naar mezelf kijken.

Wie gun je ook een leerervaring bij BGL?

Als ik het moet afwegen aan het plezier dat het mij heeft gebracht, maakt het niet uit wie. Als ik met mensen in gesprek ben en mensen hebben daar baat bij, dan vervult mij dat. Ik gun hen dan net zo’n leerproces als ik zelf heb doorlopen. Dus eigenlijk iedereen.

Wat zijn je wensen en ambities?

In het algemeen: gelukkig , gezond en onafhankelijk blijven.

Ik vind het nog steeds belangrijk om een bijdrage te kunnen leveren aan mondigere burgers, eerlijke en authentieke mensen. Dat is de leraar in mij. Ik wil dingen doen die iets toevoegen, dan blijf ik dicht bij mezelf en voel ik me gelukkig. Zo zou ik graag meer psychotherapie willen geven omdat ik dan zinvol bezig kan zijn voor mensen.

Wat heb ik je niet gevraagd en wil je toch echt nog even kwijt?

De persoonlijke band die ik heb met BGL zal altijd blijven bestaan. Ik zal altijd een ongevraagde ambassadeur blijven. Diny en jij (Petra) hebben allebei bijgedragen aan een stukje geluk in mijn leven. En de vriendschappen die zijn ontstaan blijken duurzaam.

Welke wijsheid zou je ons willen meegeven?

Onwillekeurig denk ik aan iets commercieel. Waarom doen jullie geen televisiereclame? Korte, steeds terugkerende televisiereclame. Ik denk dat je een publiek raakt veel groter dan de mensen die je met je huidige reclame-uitingen, bijvoorbeeld in ‘mijn’ Volkskrant, treft. En zet je studenten daarvoor in. Daar zit een ongelofelijk potentieel. Niet alleen de professionele reclamemakers. Als je hiertoe besluit, dan moet er iets humoristisch inzitten. Humor is een soort universele intelligentie.

De diepere boodschap hiervan is: “Zorg dat BGL blijft bestaan en doe dat vooral door zoveel mogelijk mensen te bereiken die gevoelig zijn voor jullie producten en de waarden die daarachter zitten.”

Door Petra Janzweerd